29 april 2014

Att trimma Majbrasan...

Bygdegårdsföreningen i byn har satt upp en skylt vid majbrasan där det står att på grund av den mycket stora brandrisken och den torra marken så är brasan tillräckligt stor och inget mer får läggas dit.
Vår gård ligger närmast och ligger väldigt nära brasan och det är bara torrt gräs och sly emellan.
Jag var ute på gården och fotade blåsippor när jag får se att brasan plötsligt får extra bränsle(!) trots skylten! Och det är inga små saker som läggs dit, ett helt stort lass.
(Jag står alltså på gården och fotar det här!)
Värsta dagen på hela året är när den där brasan
ska brinna, oavsett väder och vind…
Kolla bilderna:



5 kommentarer:

Anonym sa...

Du får väl skicka bilderna till Bygdegårdsföreningen.

The Secret Garden sa...

@ Anonym: -Varför det?

Anonym sa...

Förstår din oro över brasan, men nu blev det tack och lov en våt Valborg. Men vilka fina bilder på en BM 868, en riktig pärla! Med rätt skötsel och kärlek är det här en riktig evighetsmaskin. Är själv lycklig ägare till en 868 årgång 71. Vilket år maskinen på bilden är tillverkad törs jag inte säga, men den är fräsch. 1968 presenterade ÖSA sin första verkliga hjulskotare SM-668 med BM-1113 motor (lika motor som i skogs-Boxer). 668:an blev från första stund en för skogsbruket mycket intressant produkt och i än högre grad när ÖSA tillsammans med BM år 1969 fick in den betydligt starkare D 50-motorn. Den nya beteckningen blev SM 868. I ÖSAs, (Östbergs Fabriks AB) verksamhet blev 868:an en riktig långkörare som tillverkades t o m 1974 i ett sammanlagt antal av 1794 stycken. Som mest tillverkades 18 maskiner i veckan på ÖSA. Även denna produkt drabbades av BM:s tveksamhet till långvarig satsning på skogsmaskiner. 868:an spolades från BM-programmet flera år för tidigt. Trots att produkten lades ner redan 1974 står den robusta 868:an fortfarande i ett högt andrahandsvärde.
Trevlig odlingssommar alla odlare, och du 868-ägare, klappa om din klenod från mig, Staffan.

The Secret Garden sa...

@ Anonym: -Själv föredrar jag den Nordsvenska Hästen, en riktig pärla i hållbart skogsbruk. ;)

Anonym sa...

Du har helt rätt, inget går upp mot en Nordsvensk. Har provat även den varianten, men när ryggen är sliten och trött är en traktor bra. Med en sådan lätt maskin som en 868 är undviker jag också körskador om jag vill, och det vill jag. Ha det så gott, önskar Staffan.

Related Posts with Thumbnails