15 oktober 2009

Lavendelstolen

Jag älskar lavendel. I ena delen av renässanslandet i trädgården har jag planterat lavendel. Det går bra, de övervintrar, även här i norr, hos mig i alla fall. Det är klart att någon stryker på foten över vintern, men det får man ta med i beräkningen. Jag har lavendel i kruka också. Tyckte så synd om den nu när det blev kallt så jag har tagit in den. Nu sitter den på en gammal stol uppe i den övre salen. Det är i det rummet jag sitter när jag bloggar.


Stolen är mycket gammal. Det var det enda i möblemang som fanns kvar när vi köpte gården.
Den stod ute uppe på balkongen, övergiven, trasig, nött.
Jag tycker att den är vacker!


Det finns en skönhet i att den är trasig, sliten och nött.
En naturlig skönhet.




Award
Jag har fått en Award av AnnCharlotte, som har bloggen Rosor, magnolia och mycket mer.
Med denna Award följer en utmaning; att skriva 7 saker om mig själv. Så nu kör jag så det ryker!

1 Namnet på min blogg, The Secret Garden, är inspirerat av boken med samma namn. Det är även ett passande namn på min trädgård, för den syns inte från vägen och inte heller när man kört upp på gården. Och det finns bara en väg in till trädgården.

2 Jag är en stor djurvän och har bra hand med djur.

3 Har en förmåga att se saker som andra inte ser. Så var även fallet med trädgården. Det fanns ingen trädgård när jag flyttade hit, men jag såg den.

4 Jag gillar att fotografera men har bara en liten kamera som tillråga på allt ibland bara lägger av!

5 Går ofta omkring i smutsiga och trasiga kläder i trädgården, vilket kan bli rent pinsamt när det kommer oväntade besök.

6 Är konstnärlig. Har sålt en tavla till dåvarande utbildningsministern för länge sedan.

7 Leker med mitt piano ibland, improviserar. Lyssnar på Prince och Stravinsky.

21 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Jag är också glad för lavendel...idag fastnade jag med kameran vid de vissna blomställningerna...har inte tittat på bilderna än...men de är vackra, blomställningarna alltså, på ett grafiskt sätt liksom ;)

Skogsdoft & havsbris sa...

Lavendel är härlig, det ska jag också plantera i något skede! Så fint lavendelkrukan passar på den vackra gamla stolen! Tänk vilken skatt stolen är, så vacker som den är!
Det var roliogt att läsa lite om dig också! Fnissar åt dina smutsiga och trasiga trädgårdskläder, det brukar jag också ofta ha när jag är ute och grejar på! Och visst skäms man lite då det råkar komma oväntat besök just då, där man står med sina allt annat än representativa kläder och håret på ända... :D
Önskar dig en skön torsdag!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har så bra foto så man skulle tro att du har en värstingkamera!! Kul och läsa dina avslöjanden. Och stolen är vacker, med den lavendeln blev det så fint.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Rita sa...

What a beautiful photo. So refined and romantic.
Have a good day
Rita

Sjabbig men chic sa...

Helt underbara bilder. Jag tänkte just att du måste ha en riktig kanonkamera. Men inte då. Och då undrar jag ju förstås. Är det magi inblandad? Har du några trolleriramsor som du kan dela med dig av för jag skulle behöva några när det gäller fotandet sörru.;)
Fast jag brukar tänka hm, inte suddiga utan liksom en vacker dimma och sen trycker jag djärvt på publiceraknappen.

Kram du underbara
Lisa

Ruben sa...

Det är riktigt! Man ska skämma bort sig själv. En lavendel är aldrig fel! Det är kanske lavendelns förtjänst att du skriver så trevligt och visar så fina bilder!!! /Ruben

Elsa och Helena sa...

Helt underbar stol och fotot = super.
Kram Helena

Norregård sa...

Stolen år såå vacker!! Tänk vad den varit med om!! Och nu har den fått flytta in i huset igen.. Jag ääälskar lavendel, det luktar ljuvligt!! Kul att få veta lite mer om Dig!!
Kramar Malin

Grön Iris sa...

Fint blickfång, stolen och lavendeln.
Tittade även på förra inlägget och eran damm är ju magiskt likt allt det andra iochförsig.
Kul med din award och jag tycker du fixade utmaningen med bravur.

Kramis Linda

Anonym sa...

Så vackra bilder du har på din vackra stol och lavendel...så du fotaralltså med en gammal kamera? Det synns att du är VÄLDIGT kontnärlig av dig för du har det så ljuvligt vackert runtomkring dig.

Ha en trevlig helg
Kram Pernilla

Anjas Hill sa...

Hej! Många av dina 7 punkter passade även på mig...
Lavendel är förälskelseframkallande, men dina bilder om den är om möjligt ännu finare! Alltså: helt otroligt vackra bilder och stolen är ju ba' SÅÅÅ vacker!/Anja

Anjas Hill sa...

ps.
Måste bara också få säga att Den hemliga trädgården satt även mina trädgårdsdrömmar i gång som 7-8-årig!
ds

färgtrappan sa...

Hej! Kul att du hittade min blogg! Har precis hittat in på din och tittat runt lite snabbt bara, men jag ska kolla mer den verkar vara jättefin och inspirerande. Ha det gott!

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig, hur står det till?

jösses så vackra bilder, det märks att du har en konstnärlig ådra =)jag vill se heeela rummet, verkar vara ett fint rum.

Nu blev jag ännu mer nyfiken.... Ser saker.....hmmm...tavlor? Dem vill jag se!

Ja, din blogg kommer nog o hamna bland dem mest intressanta här i blogglandia =)

ha det gott. Kram Pirre

Anna sa...

Jag njuter i fulla drag hos dig i dina vackra bilder! Jag tror att du ser annat än bara trädgårdar som ingen annan ser..Har jag fel?När jag ser dina bilder får jag lust att bara hoppa in dom och vara där.Jag gillar också att vara smutsig och greja i trädgården.Jag håller på att planera min örtagård inför näst vår.Lavendel är ju helt självklar.NU ska jag sätta fart igen och blogga.Kramis Anna

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Första besöket för mig på din blogg och jag återkommer garanterat! Mycket inspirerande foton. Vilket underbart hus du bor i och trädgården ser också helt underbar ut. Att du anlagt den helt utan förkunskaper som du skriver är ju fantastiskt duktigt!!
Ha det gott. /Ingela

Annika Christensen sa...

Underbar stol och bild!!
Bra nu vet jag vad du sitter när du tittar in till oss andra bloggare.¨
Ha en skön helg
annika

Dubbelörn sa...

Jag njuter, njuter alldeles oerhört av din blogg! Har skrivit detta i en kommentar tidigare men säger det igen. Du har en otrolig förmåga med din s k "lilla" kamera, att skapa stämning. Jag känner din kärlek till huset o trädgården.

Huset är en dröm, helt fantastiskt. Och det jobb ni lagt ned är helt enormt! Jag är så imponerad. Följer din blogg o fotsätter njuta av alla underbara detaljer i huset o trädgården...

Önskar dig en skön helg

AnnA sa...

Jo, men detta stämmer på dig, att det är inte kameran som gör bilderna, utan mest fotografen!
Det är underbart att vandra in i din värld!
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Mina Gouldsamadiner sa...

Håller fullkomligt med...underbart vacker nött gammal stol...kul ide´att ta in lavendeln...där få den stå konungsligt...

Annie sa...

Ljuvliga bidler. Åh, så ljuvliga bilder!

Related Posts with Thumbnails